Szemtréning eljárások (Látástréning)
MOTTÓJA:
”A SZEM A LÉLEK TÜKRE ÉS A TEST ABLAKA”(DR.OZSVÁTH MÁRIA)
A szakterület középfokú végzettséghez kötött komplementer látás- és életminőség javító, a látást tehermentesítő természetgyógyászati tevékenység.
A természetgyógyász látástréner, a látást tehermentesítő életmód és életviteli korrekciók összességével foglakozik. A látástréner ismeri az íriszen kialakult funkcionális egyensúlyzavart, mint reflextérképet; és ennek felhasználásával állítja be a maradék látás élességét.
Alkalmazza a javító módszereket (életmód tanácsadás,reflexológia,akupresszúra). Részt vesz a prevencióban a képernyők, a technikai eszközök látást károsító hatásainak ki védésében. A képernyő előtti munkavégzés esetén teszteli a (Bates módszer alapján),az elvégzendő gyakorlatokat személyre szabottan. A holisztikus gondolkodás alapján az irisz térképen tájékozódik a szervezet funkcionális állapotáról. Életmód-életviteli tanácsot ad a szervezet funkcionális működési javítása céljából, a látáskomfort céljának megfelelően.
Ismeri a látásjavítás céljából alkalmazott alapvető táplálkozási modelleket,és tudja alkalmazni azokat..
.A látáspszichológiai ismeretei alapján egyéni és csoportos tréningeket vezet, az általa felállított terápiás terv szerint. Minden esetről külön-külön egyedi, esettanulmányt készít,amelyet a dokumentációjában tárol.
A látástréner tevékenységét önállóan végzi az alábbi területeken:
- az egészségügyi-, szociális-, kulturális-, sport-, oktatási-nevelési ellátó rendszer intézményeiben,
- a rekreációban,
- a gyógy idegen-forgalomban,
- a magánpraxisban
- a csoportpraxisban
- látáséletmód táborokban,
- a beteg lakásán (gyengén látók, vakok esetében) egyéni speciális tréningek során.
A foglalkozás gyakorlása során előforduló legfontosabb feladatok
A természetgyógyász látástréner szakterületének szabályai szerint anamnézist vesz fel és állapotfelmérést végez, majd kezelési tervet állít fel, és ennek megfelelően látástréning kezeléseket végez.
A látástréner munkája során képes
– látástréning gyakorlatokat bemutatni és betanítani, a következő módszerek segítségével:
– Bates módszer
– Schneider módszer
– Koplakov módszer
– valamint az akupresszúra és a reflexológia vonatkozó technikáit alkalmazni
– az alapvető életmód és életviteli tanácsadásra
- szürkehályog, zöldhályog, retinopathia diabetica, angiopathia hypertonica, neuro-ophtalmologia (pseudo tu. cerebri), amaurosis fugax esetében
– anyagcsere betegségek szemtüneteinek kezelésében
– alkalmazni a szemtükröt a szem törőközegének átvilágítására
– a visus tábla értékelésére
– az iskoláskori szemhibák, látászavarok, fáradt szemizmok pihentető és alkalmazkodó képességét erősítő gyakorlatok végzésére, gyakoroltatására - a képernyő előtti munkavégzés szemre károsító hatásának felismerésére, és prevenciós gyakorlatok végzésére, gyakoroltatására
- a progrediáló látásromlás lassítására a szemorvossal együttműködve
- a legegyszerűbb optikai látáshibák kiszűrésére (myopia, hypermetropia, presbiopia)
- a szemtükörrel átvilágítani a szem törőközegeit
- a maróanyagok és idegentestek okozta sérülés elsősegélynyújtására
- az akupresszúrás és masszázstechnikák bemutatására, a szem funkcionális köreinek erősítése érdekében
- a meridiánok szemre ható pontjainak akupresszúrás kezelésére
- ismerni a szemre vonatkozó reflex területeket a test mikrorendszereiben (fül, talp, tenyér, arc, írisz)
- értékelni a szemüveg és a kontaktlencse fontosságát
- megérteni a szembetegségek legfontosabb orvosi leleteit.
A látástréning kezelés az egészségügyi szolgáltatások nyújtásához szükséges szakmai minimumfeltételekről szóló jogszabályban meghatározott feltételeknek megfelelően történik.
A Látástréning tananyag része:
- A látástréning fogalma, történeti áttekintése, holisztika és iriszdiagnosztika, energetika, akupresszúra
– A látástréning magyarországi kialakulásának folyamata, képviselői
– A látástréning nemzetközi és magyar szakirodalmának áttekintése, értékelése
– A látástréning és az orvostudomány kapcsolata - A látástréning helye a magyarországi természetgyógyászati módszerek rendszerében
- A látástréning vizsgálatok során használt mikroterületek (írisz, fül, arc, nyelv, fej) alapvető ismeretei
- A helytelen életmód, és a káros szenvedélyek hatása látásunkra és a szembetegségekre,táplálkozási alapimeretek, a látásjavítás céljából
- Látástréning alapelvek, kompetencia határok
- A látástréning hatásmechanizmusa, élettani hatásai, abszolút, és relatív kontraindikációi, azonnali és későbbi hatásai
- A látástréner felelőssége és kompetenciája
- Az állapotfelmérés alapelvei és módszerei
- Az írisz-, arc- és fülelváltozások, az egyes kórképek reflexzónában megjelenő képletei
- A látástréning szerepe az addikcióban (neuritis retrobulbaris – betegségfogalom, következmények, hatásmechanizmus)
- A látástréning klinikuma
- A látástréning mint önálló szakmaterület – elhatárolódás és együttműködés a szemészeti szakmaterületek vonatkozásában (látszerészet, optometria, szemorvoslás)
- A látástréning és a társszakmaterületek rövid jellemzése, a feladatok különbözősége szempontjából.
- az anamnézis pontos felvételének ismerete a látástréning szempontjából
- állapotfelmérési térkép és kezelési térkép készítése az optikai reflexológia alapján
- lazító masszázs a látás tehermentesítésére irodai munkát végzőknél
- a különböző szervrendszerek zónái elváltozásainak értékelése az optikai reflexológia alapján
- a látástréningben használt szemtükör használatának ismerete a törőközeg átvilágítása során
- a visus tábla értékeinek ismerete és értékelése
- a Bates szemtorna elméleti és gyakorlati ismerete, hatásmechanizmusa
- a Koplakov szemtorna elméleti és gyakorlati ismerete, hatásmechanizmusa
- a Schneider szemtorna elméleti és gyakorlati ismerete, hatásmechanizmusa
- a kínai masszázs elméleti és gyakorlati ismerete, hatásmechanizmusa
- alapvető táplálkozási modellek ismerete a szemfenék meszesedésben szenvedőknél
- alapvető táplálkozási modellek ismerete a glaucomás betegeknél
- alapvető látásfejlesztő testet mozgató tornák ismerete, hatása a látásjavításban
- a szemüveg dioptriájának felismerése és a szemüveglencse előjelének megállapítása
- a színlátás vizsgálat egyszerű ismerete, műszerek nélkül
- a látásfejlesztő eszközök ismerete
- a vakok és látássérültek relaxációs és meditációs technikáinak ismerete
- a súlyosan látássérültek és nem látók lelki problémáinak felismerése, segítő technikák. ,látáspszichológiasi alapismeretek